ZPĚT

Historie PROGAMINGU
(elektronického sportu)


Samotný vývoj elektronického sportu lze pozorovat souběžně s rozvojem počítačových her. První náznaky kompetivního hraní jsou známy již v dobách arkádových her po roce 1980 na počítačích Atari. Další velká vlna přišla s rozvojem počítačových sítí v systému Unix, který položil základ pro internetové hraní počítačových her. Pro PC hraní bude nejdůležitější nástup hry Doom a Quake. Právě tyto položily pevné základy a stály u nadcházejícího rozmachu elektronického sportu. Například Quake je hlavní hrou populárního turnaje QuakeCon v americkém Dallasu, kde se již od roku 1996 setkávají hráči této hry a soutěží o hodnotné ceny.


Nástup světových turnajů

Ke konci 90. let po celém světě vznikaly první velké mezinárodní turnaje. Mezi nejznámější patří Cyberathlete Professional League, kterou založil Angel Munoz a spustil boom nového průmyslového odvětví. Soutěž, která se odehrávala v městech USA i Evropy, byla skvělou příležitostí pro počítačové hráče, jak získat velké finanční odměny. Jednotlivá klání navíc mohly sledovat tisíce diváků přímo v turnajových halách na promítacích plátnech nebo skrze přes internete streamované vysílání. Opravdový elektronický sport se však začal rozvíjet zejména v 90. letech a pomyslné pevné základy získal až v roce 2000, kdy se korejská společnost ICM rozhodla po vzoru olympijských her vytvořit olympiádu elektronického sportu, která nesla jména World Cyber Games. Od roku 2002 se jí účastní také čeští reprezentanti. Zatímco WCG je hráči bráno jako herní olympiáda, pomyslné mistrovství světa je přidělováno Electronic Sports World Cup. Tento turnaj se od roku 2003 koná ve Francii a účastní se ho vítězové národních kvalifikací účastnících se zemí. Hráči soupeří v několika vybraních herních titulech o statisíce Dolarů. Podobně jako u WCG, i zde se turnaje účastní čeští hráči. Další významnou soutěží je Major Leauge Gaming, která se pořádá v severní Americe. Jedná se prakticky o tamní největší ligu, do které se zapojují statisíce hráčů. MLG je také spjata s podporou konzolových her. V současnosti mezi podporované hry patří mimo jiné Starcraft II, v budoucnosti by se do popředí mohou dostat také mobilní hry. Mezi světové soutěže lze zařadit také World Series of Video Games, která se skládala ze série LAN turnajů pro hry Counter Strike, Quake 4 a Warcraft 3. Unikátní turnaj měl navázat na úspěch CPL. Mezi světové turnaje, které daly věhlas elektronickému sportu se řadí také World e-Sports Games. Ta vznikla podobně jako WCG v Jižní Korei a měla být naplňována pravidelnými a divácky atraktivními LAN turnaji. Začalo se soutěžit v Counter Striku a Warcraft 3. Mezi přelomový turnaj lze řadit také Championship Gaming Series. V počátku ryze severoamerická soutěž, která se rozšířila do celého světa, který byl rozdělen do několika regionů, jenž reprezentovalo několik profesionálních týmů. Turnaj byl ve své době hodnocen jako nejvíce dotovanou progamingovou akcí všech dob a získal si takovou popularitu, že jednotlivé zápasy byly vysílány na sportovní televizi Eurosport.